Pracodawca jest zobowiązany spełnić wymagania art. 209 Kodeksu Pracy mówiące o wyznaczeniu osób do działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji oraz wyznaczeniu pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Przepisy nie precyzują w jaki sposób ma odbywać się wyznaczenie tych osób. Można przyjąć rozwiązanie polegające na wprowadzeniu w firmie zarządzenia wewnętrznego, zatwierdzonego przez pracodawcę, które będzie wskazywało osoby wyznaczone do wyżej wymienionych zadań.
Próbna ewakuacja - rola osób wyznaczonych przez pracodawcę
Ponadto trzeba pamiętać o tym, aby obok apteczek umieścić wykaz osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy z imieniem, nazwiskiem, miejscem wykonywania pracy oraz numerem telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej. Taki sam obowiązek informacyjny dotyczy osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji. Próbna ewakuacja organizowana okresowo przez administratora, zarządcę lub właściciela obiektu jest potwierdzeniem, że osoby wyznaczone do zwalczania pożarów i ewakuacji odgrywają istotną rolę .
Osoby wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy muszą być przeszkolone w tym zakresie, jednak Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U.2003.169.1650), które o tym mówi w paragrafie 44, nie określa formy i zakresu takiego szkolenia.